Στην κριτική του MIGS θα πρόσθετα επίσης και την κριτική των Εκπαιδευτικών της Μέσης Εκπαίδευσης για την ανισοβαρή εκπροσώπηση της Μέσης σε σχέση με τη Δημοτική Εκπαίδευση στη νέα Επιτροπή (τρεις Εκπαιδευτικοί προερχόμενοι από τη Δημοτική και μόνο ένας από τη Μέση, κανένας με πρόσφατη θητεία στα σχολεία). Και αυτό σε μια περίοδο που προτείνονται σοβαρές αλλαγές όσον αφορά στο ωρολόγιο, τα αναλυτικά και το σχέδιο αξιολόγησης σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και που η κάθε βαθμίδα παρουσιάζει πολλές και ποικίλες ιδιαιτερότητες.
Φυσικά δεν είναι ζήτημα προσώπων - προφανώς τα νέα μέλη έχουν κριθεί και επιλεγεί για την επαγγελματική τους επάρκεια, την ακεραιότητα του χαρακτήρα τους, τις ξεχωριστές τους ικανότητες και την προσφορά τους στην εκπαίδευση και γενικότερα στα κοινωνικά δρώμενα και με γνώμονα την αφοσίωσή τους στην υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής. Γι' αυτό και η όποια κριτική εκ μέρους των οργανωμένων Εκπαιδευτικών και των κοινωνικών φορέων, καθώς και σκεπτόμενων πολιτών, πιστεύω πως δεν πρέπει να αφορά - προς το παρόν τουλάχιστον - στα ίδια τα πρόσωπα, εφόσον ακόμη δεν έχουν δώσει δείγματα γραφής από τα νέα τους καθήκοντα που να επιτρέπουν την αξιολόγηση της επιλογής τους ως μέλη της ΕΕΥ.
Αυτό, όμως, που προκαλεί σε όλους ανησυχία είναι η απουσία κάποιων συγκεκριμένων κριτηρίων για τη σύσταση και αυτής της επιτροπής (νομίζω δε χρειάζεται να αναφερθούν), γεγονός που - κατά την κρίση μου - αντικατοπτρίζει βαθιά ριζωμένες κοινωνικές αντιλήψεις και πολιτικές συμπεριφορές που δεν συνάδουν με όσα επίσημα διακηρύττονται από το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας περί "ισότητας" και "αξιοκρατίας".
Μπορεί να διερωτηθεί, βεβαίως, κάποιος:
- Μήπως η ίδια η διαδικασία, η οποία εφαρμόζεται νόμιμα από την εποχή της δημιουργίας του θεσμού - αφού συνταγματικά δίνεται το αποκλειστικό δικαίωμα στον πρόεδρο να ορίζει τα μέλη συγκεκριμένων επιτροπών - αντανακλά σύγχρονες αντιλήψεις περί διοίκησης;
- Πού πρέπει να απευθύνεται η κριτική μας, όταν ο νομοθέτης δεν καθορίζει διαδικασίες που να δίνουν το ισότιμο δικαίωμα υποψηφιότητας για διαφανή εκπροσώπηση σε όλους όσοι διαθέτουν τα απαιτούμενα καθορισμένα προσόντα και που να διασφαλίζουν την αξιοκρατική αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων από ανεξάρτητο σώμα αξιολογητών;
Ούτε μία γυναίκα στην Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας
Σε κάθε δημοκρατική κοινωνία οι πολιτικές αποφάσεις πρέπει να αντικατοπτρίζουν τα ενδιαφέροντα και αξίες όλων των πολιτών. Η ισότητα των φύλων είναι ένα θεμελιώδες δικαίωμα, μια κοινή αξία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων της σε όλους τους τομείς της ζωής.
Το Μεσογειακό Ινστιτούτο Μελετών Κοινωνικού Φύλου θεωρεί απαράδεκτη τη σύσταση της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας με μόνο κριτήριο την κομματική σχέση, αγνοώντας την ανάγκη για δίκαιη αντιπροσώπευση γυναικών και ανδρών σε μία τόσο σημαντική επιτροπή. Με δυσαρέστηση, παρατηρούμε ότι ακόμα και σε ένα γυναικοκρατούμενο χώρο όπως η εκπαίδευση, οι γυναίκες απουσιάζουν πλήρως από τα κέντρα λήψης αποφάσεων. Οι Κύπριες γυναίκες έχουν περισσότερα πτυχία Πανεπιστημίου (δηλαδή το 71.9%) και μεταπτυχιακά (62.9%) σε σχέση με τους άντρες (28% και 37.1% αντίστοιχα) και αυτό ισχύει ειδικά για το χώρο της εκπαίδευσης. Δυστυχώς όμως, δεν καταφέρνουν να μεταφράσουν τα πτυχία τους σε ανέλιξη στο χώρο της εκπαίδευσης αντιμετωπίζοντας ακόμη τη γυάλινη οροφή.
Η προώθηση της ίσης συμμετοχής και εκπροσώπησης γυναικών και ανδρών στον πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό τομέα αποτελεί έναν από τους κύριους στόχους που θέτει το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα Ανδρών και Γυναικών 2007-2013 και το πρόγραμμα διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας. Όπως διατυπώνεται στο πρόγραμμα διακυβέρνησης του Προέδρου «ο στόχος της ισότιμης συμμετοχής γυναικών και ανδρών στα κέντρα λήψης αποφάσεων συνδέεται απόλυτα με τον ποιοτικό στόχο της αλλαγής της πολιτικής και του τρόπου με τον οποίο λαμβάνονται οι αποφάσεις. οι διαφορετικές αλλά αλληλοσυμπληρούμενες απόψεις γυναικών και ανδρών και ο αμοιβαίος εμπλουτισμός τους πρέπει να αντικατοπτρίζονται σε όλες τις δημόσιες πολιτικές που διαμορφώνουν την καθημερινή ζωή των πολιτών».
Με απογοήτευση διαπιστώνουμε ότι το Υπουργικό Συμβούλιο δεν έχει εγκύψει στο θέμα με την δέουσα προσοχή με στόχο την υλοποίηση της δέσμευσης αυτής μέσω του προγράμματος διακυβέρνησης του για την προώθηση της ισότητας των δύο φύλων στην πολιτική και δημόσια ζωή. Η παρούσα κατάσταση υπό-εκπροσώπησης των γυναικών στα πλείστα κέντρα λήψης αποφάσεων αποτελεί ένα πλήγμα για την σωστή λειτουργία των θεσμών, όπου οι αποφάσεις που λαμβάνονται έχουν επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή όλων των πολιτών, αποκλείοντας τη διαφορετική οπτική ζητημάτων, αυτήν των γυναικών σε όλα τα καίρια ζητήματα.
Είναι φανερό ότι μια σφαιρική προσέγγιση της υπό-εκπροσώπησης των γυναικών σε όλους τους τομείς της πολιτικής και δημόσιας ζωής στην Κύπρο καθίσταται ολοένα και πιο αναγκαία. Ζητούμε άμεση δράση για την επίτευξη της ισότητας των δυο φύλων έτσι ώστε άνδρες και γυναίκες να μοιράζονται ισότιμα τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις και την εξουσία. Ζητούμε άμεσα και μακροπρόθεσμα μέτρα για να εξασφαλίζεται η ισότητα των φύλων σε όλες τις διαδικασίες με στόχο να βελτιωθεί η λειτουργία και η ποιότητα των δημοκρατικών θεσμών καθώς και η ισότιμη συμμετοχή γυναικών και ανδρών στα κέντρα λήψης αποφάσεων.
Mediterranean Institute of Gender Studies (MIGS)
Website: http://www.medinstgenderstudies.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Όλα τα σχόλια που αφορούν τα θέματα που αναρτώνται είναι ευπρόσδεκτα, εφόσον παραμένουν σε πλαίσιο σεβασμού και νομιμότητας. Ευπρόσδεκτες είναι όλες οι απόψεις, οι διαφωνίες, ο αντίλογος και η κριτική απέναντι στα γραφόμενα. Δεν επιτρέπονται σχόλια που περιέχουν στοιχεία λιβέλλου, ρατσιστικά, υβριστικά ή προσβλητικά για οποιονδήποτε και για οποιοδήποτε στοιχείο του οικοσυστήματος. Ο συγγραφέας αυτού του ιστολογίου διατηρεί το δικαίωμα να διαγράψει οποιοδήποτε σχόλιο δε σέβεται την πιο πάνω αρχή.