Καλωσόρισμα




Προς υποψήφιους συνομιλητές των εκπαιδευτικών ασπαλάθων

Αθεράπευτα ελεύθεροι,

Επίμονοι υποστηρικτές του δημόσιου αγαθού της παιδείας ως δικαιώματος και ως χώρου δια-μόρφωσης του πολιτευόμενου πολίτη,

Αμετανόητα διαμαρτυρόμενοι για τα κακώς έχοντα στο δημόσιο βίο,

Εραστές του λόγου σε όλες τις διαστάσεις και τις προεκτάσεις της έννοιας,

Συνειδητά αποκλίνοντες ως μη υπάκουοι υπήκοοι των προκαθορισμένων προτύπων αγορασμένης "ευτυχίας",

Απολαμβάνοντες ώρες μοναχικής ενδοσκόπησης αλλά και κοινωνοί γενναιόδωροι όσων συν-κινούν τις ψυχές και διανοίγουν ποικίλες οδούς προς την κάθαρση,

Μοιραστείτε διαδικτυακά καταθέσεις ειλικρινούς στοχασμού σ'αυτά που σταδιακά θα ξετυλιχθούν στον ιστοχώρο αυτό.

Πέμπτη, 1 Ιουλίου 2010

Εφαρμογή νομοθεσίας α λα καρτ

Ανεδαφικές επεξηγήσεις της Διεύθυνσης του Υπουργείου Παιδείας και λαϊκισμός εκ μέρους τριών βουλευτών (ΑΚΕΛ, ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ) ήταν η απάντηση στο θέμα που έθεσε ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Γιώργος Βαρνάβα στη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας για την παραβίαση των Κανονισμών από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, σύμφωνα με την οποία δόθηκε το δικαίωμα σε μαθητές που είχαν παραπεμφθεί το Σεπτέμβρη σε ανεξετάσεις λόγω ελλιπούς φοίτησης, να παρακαθίσουν σε εξετάσεις τον Ιούνιο.
Ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο σημαίνει να παραβιάζονται αυθαίρετα οι Κανόνες λειτουργίας του, για να επιβραβευθεί η απαξίωση του δημόσιου σχολείου;


Σε πρόσφατη διάλεξη εκπροσώπων του Υπουργείου Παιδείας στο σχολείο όπου υπηρετώ με θέμα την πρόληψη της βίας και της παραβατικότητας, ειπώθηκε από τους αρμοδίους ότι «η γνώση και η τήρηση των κανονισμών από όλους τους εμπλεκόμενους είναι βασικός παράγοντας για την πρόληψη της βίας στο σχολικό χώρο». Στο ερώτημα μελών του Καθηγητικού Συλλόγου κατά πόσον η εκ των άνω (Υπουργείο Παιδείας) αναίρεση της ισχύος της πρόνοιας των Κανονισμών Λειτουργίας των Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης που αφορά στην ελλιπή φοίτηση τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, μπορεί να αποτελέσει παράγοντα ενίσχυσης της παραβατικής συμπεριφοράς κάποιων μαθητών, ο εκπαιδευτικός ψυχολόγος και εκπρόσωπος του Υπουργείου επισήμανε τον κίνδυνο για ανάπτυξη συμπεριφορών που αντιτίθενται στους κανόνες ομαλής λειτουργίας της σχολικής κοινότητας, εάν παρατηρείται ασυνέπεια ανάμεσα στις αποφάσεις της σχολικής μονάδας από τη μια και της προϊστάμενης αρχής από την άλλη.
Σε άλλα μήκη κύματος φαίνεται ότι κινήθηκαν οι απόψεις τόσο της Γενικής Διεύθυνσης του Υπουργείου Παιδείας όσο και τριών βουλευτών της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, όταν ο βουλευτής Γιώργος Βαρνάβα κατέθεσε τη διαφωνία του για το γεγονός ότι, με εγκύκλιό του, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, την παραμονή της έναρξης των Παγκύπριων Εξετάσεων, επέτρεψε στους μαθητές που παραπέμπονταν σε ανεξετάσεις το Σεπτέμβριο να παρακαθίσουν σε εξετάσεις τον Ιούνιο, ανατρέποντας -ως κεραυνός εν αιθρία - τις σχετικές αποφάσεις των Καθηγητικών Συλλόγων. (Για το θέμα έχω αρθρογραφήσει στην εφημερίδα "Πολίτης"  στις 17/6/10.)
Επειδή ενδέχεται - μέσα από τις δηλώσεις όσων θεώρησαν αυτή την απόφαση ως μέτρο που λαμβάνεται για το «καλό των παιδιών» σε ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο - να διαμορφώσει ο αναγνώστης την εντύπωση ότι οι εκπαιδευτικοί που διαμαρτυρήθηκαν για την εγκύκλιο, είτε επιδεικνύουν αισθήματα αναλγησίας μπροστά στα προβλήματα συγκεκριμένων μαθητών, είτε ότι έχουν ως αυτοσκοπό την κριτική για τις ενέργειες του Υπουργείου Παιδείας, ας μου επιτραπεί να παραθέσω τις ακόλουθες πληροφορίες. (Γνωστές μεν, φαίνεται όμως ότι αγνοούνται όταν πρέπει να δικαιολογηθεί μια ειλημμένη για λόγους που δεν κοινοποιούνται απόφαση.)
Μαθητές οι οποίοι αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα υγείας – σωματικής ή ψυχικής - ή άλλα σοβαρά προβλήματα στο οικογενειακό τους περιβάλλον, τα οποία χρήζουν ειδικής βοήθειας, ΔΕΝ παραπέμπονται σε ανεξετάσεις από τους Καθηγητικούς Συλλόγους. Και τούτο γιατί (α) υπάρχουν πρόνοιες στη νομοθεσία που καλύπτουν τις ειδικές περιπτώσεις προβλημάτων, (β) οι διαδικασίες στήριξης των μαθητών, όπως έχουν οριστεί από το Υπουργείο Παιδείας, τηρούνται από τα σχολεία με ιδιαίτερη προσοχή, (γ) οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι βρίσκονται καθημερινά σε επαφή με τους μαθητές, γνωρίζουν ότι κάποιοι μαθητές πρέπει να αντιμετωπίζονται με περισσή κατανόηση, (δ) οι Καθηγητές Συμβουλευτικής και οι Εκπαιδευτικοί Ψυχολόγοι (στις περιπτώσεις που χρειάζεται) μεριμνούν για τη διακριτική ενημέρωση της Διεύθυνσης των σχολείων και την ανάλογη αντιμετώπιση κάποιων παιδιών αναφορικά με τη φοίτησή τους, (ε) οι διαδικασίες ενημέρωσης των γονιών / κηδεμόνων από τους υπεύθυνους Β. Διευθυντές των σχολείων κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για τον κίνδυνο παραπομπής ενός μαθητή σε ανεξετάσεις αποκλείουν το ενδεχόμενο να μη γνωρίζει το σχολείο ότι ο συγκεκριμένος μαθητής πρέπει να αντιμετωπιστεί με ιδιαίτερη ευαισθησία.
Σύμφωνα με τα πιο πάνω, είναι τουλάχιστον ανεδαφικό να υποστηρίζεται ότι η συγκεκριμένη ενέργεια του Υπουργείου με την οποία τα σχολεία κλήθηκαν να παραβούν τη νομοθεσία, έγινε για ανθρωπιστικούς λόγους, ώστε να δοθεί στα παιδιά που είχαν προβλήματα το δικαίωμα να εξεταστούν. Τα παιδιά αυτά είχαν ήδη επωφεληθεί αυτού του αναφαίρετου δικαιώματός τους. Εξάλλου, η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών δε χρειάζεται εγκυκλίους για να δείξει κατανόηση και να στηρίξει τα παιδιά που αντιμετωπίζουν οποιαδήποτε προβλήματα. Το περιεχόμενο της εγκυκλίου αφορούσε ΟΛΟΥΣ τους μαθητές που υπερβαίνουν το όριο επιτρεπτών, σύμφωνα με τη νομοθεσία, απουσιών και όχι τις ειδικές κατηγορίες μαθητών με προβλήματα. Αφορούσε κυρίως τους μαθητές που αντιμετωπίζουν το δημόσιο σχολείο με απαξίωση. Γι’ αυτό, με όλη την εκτίμηση προς το πρόσωπο της Γενικής Διευθύντριας του Υπουργείου Παιδείας, λυπούμαι να παρατηρήσω ότι η απάντηση της αρμόδιας αρχής στο ερώτημα του Βουλευτή κ. Βαρνάβα, βρίσκεται σε ασυμφωνία με τις νομότυπες ενέργειες των σχολικών μονάδων, για τις οποίες μάλιστα οι Διευθυντές λογοδοτούν στην προϊστάμενη Αρχή. Και εάν – σύμφωνα με τα λεγόμενά της Γ.Δ. – κάποια σχολεία ζήτησαν την παραβίαση της νομοθεσίας, θεωρώ τουλάχιστον περίεργο να έχει γίνει αποδεκτό ένα τέτοιο παράτυπο αίτημα. Όσο για την ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ η οποία τόσο απερίσκεπτα το αποδέχτηκε; Ευθύνη της ήταν μάλλον να προστατεύσει το δημόσιο σχολείο και το σύνολο των μελών της από τις συνέπειες τέτοιων ενεργειών.
Φοβούμενη ότι το μήνυμα που έχει σταλεί στους μαθητές για τη νέα σχολική χρονιά από εκπροσώπους της νομοθετικής και της εκτελεστικής εξουσίας είναι (α) ότι μπορούμε να εφαρμόζουμε τη νομοθεσία κατά το δοκούν και (β) ότι στο ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο τα πάντα επιτρέπονται για τους μαθητές, δεν μπορώ να αγνοήσω ως εκπαιδευτικός τον κίνδυνο να γενικευτεί η απαξίωση του δημόσιου σχολείου, εξαιτίας της επιβαλλόμενης από το Υπουργείο συνεχούς αποδυνάμωσης των αποφάσεων των Καθηγητικών Συλλόγων, η οποία μάλιστα επιχειρείται να γίνει και με νομοθετικές ρυθμίσεις. Η αποδυνάμωση αυτή βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τις διακηρύξεις περί αυτονόμησης της σχολικής μονάδας, ενώ μάλιστα παρουσιάζεται ως μέτρο ενίσχυσης των δικαιωμάτων των μαθητών. Δικαιωμάτων στην ανευθυνότητα, την παραβατικότητα, το νεποτισμό και την τεμπελιά; Πιθανόν. Σίγουρα όχι στην άσκηση του πολιτεύεσθαι. Κι ας μην αναρωτιόμαστε κατόπιν εορτής ποια είναι η σχέση των πιο πάνω με τη φυγοστρατία και τον «εθισμό» γονιών και νέων στην παρουσίαση ψευδών ιατρικών τεκμηρίων ασθενείας, με την ανοχή των αρμόδιων οργάνων της πολιτείας.
Ευελπιστώ ότι τα ερωτήματα που τέθηκαν σχετικά με την παιδαγωγική πτυχή του θέματος θα προβληματίσουν (έστω και εκ των υστέρων) όχι μόνο τους ιθύνοντες αυτής της πολιτείας, (αυτούς που ανέλαβαν να υπηρετούν από οποιοδήποτε πολιτειακό αξίωμα «τα του δήμου»), αλλά και τον κάθε πολίτη που τόσο εύκολα πείθεται και αναπαράγει εκείνο που του υποβάλλουν: ότι δηλαδή «το δημόσιο σχολείο δεν πάει καλά», αναζητώντας αφενός αποδιοπομπαίους τράγους, για να φορτώσει σφάλματα και αδυναμίες ενός ολόκληρου συστήματος (και δεν εννοώ μόνο του εκπαιδευτικού) και αφετέρου διέξοδο στην ιδιωτική εκπαίδευση, η οποία κατά τα φαινόμενα (και μόνο) και κατά τα λεγόμενα μερικών «δεν παρουσιάζει τόσα προβλήματα όσο η δημόσια». 


Το κείμενο αναρτήθηκε και στα Συνδικαλιστικά

5 σχόλια:

  1. πολύ καλό διότι ξεσκεπάζει τα κίνητρα και τις προθέσεις της συγκεκριμένης παράνομης ενέργειας του υπουργείου που προωθήθηκε με το "νόμιμο περιτύλιγμα" μιας εγκυκλίου που έπρεπε άρον άρον να εφαρμοστεί να εξυπηρετηθεί συγκεκριμένη περίπτωση και ας αποδεικτεί μετά ότι είναι παράνομη και να ανασταλεί, όσοι πρόλαβαν και βοηθήθηκαν,πρόλαβαν. Άντρη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έχεις δίκαιο, Άντρη μου. Όταν, όμως, ούτε οι δημοσιογράφοι, ούτε οι πολιτικοί ενδιαφέρονται να δουν πίσω από το "περιτύλιγμα", γιατί το θέμα "δεν πουλά", τι περιμένεις; Μπράβο στο Γιώργο που το έβαλε στη Βουλή, και "εύγε" στους άλλους που το έθαψαν.
    Γι αυτό κι εμείς, οι τελευταίοι ρομαντικοί της εκπαίδευσης, πάντα θα "ανεβαίνουμε τις ανεμόσκαλες" μόνοι με τους μαθητές μας ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. χαρις καρακωστα2 Ιουλίου 2010 - 5:08 μ.μ.

    Αποτέλεσμα αποφάσεων σαν αυτήν δέν είναι μόνο η αποδυνάμωση της νομοθεσίας αλλα και η εγκαθίδρυση της ιδέας στα σχολεία ότι όλα γίνονται αν έχεις μέσο.΄Η 'κακομαθημένη' νοοτροπία ανατροφής των παιδιών,η οποία επικρατεί στις περισσότερες οικογένειες,που περιστρέφεται γύρω απο την ιδέα 'θα το κανονίσουμέ' με οποιοδήποτε κόστος, περνά μυνήματα ανυπακοής και δημιούργεί 'αχορταγους' πολίτες οι οποιοι σκέφτονται μόνο το συμφέρον τους και 'ύπουλους' τρόπους να το πετύχουν. Κύριος ρόλος του σχολείου είναι μέσω σωστής παιδείας να δημιουργήσει σωστούς πολίτες που να γνωρίζουν το ΜΕΤΡΟ και τις βάσεις της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ(κυρίως σε περιπτώσεις όπου στο σπίτι αυτες οι αρχές δεν υπάρχουν).Με αποφάσεις σαν αυτή το σχολείο μετατρέπεται σε 'μηχανικό κουταλι' που ταιζει τους μαθητές και τους δίνει παντα αυτό που θέλουν και τους δινει την ιδέα ότι ΌΛΑ ΚΑΝΟΝΙΖΟΝΤΑΙ ακόμα και αν ο μαθητής έχει παραβεί τους κανονισμούς. Πολίτες μιας δημοκρατίας σημαίνει λειτουργία της κοινωνίας με βάση νομοθεσίες που πάρθηκαν με δημοκρατικά μέτρα απο ανθρώπους τους οποίους εμείς επιλέξαμε(ή τουλάχιστον η πλειοψηφία) και όχι απο άτομα με 'δύναμη'. . Χάρις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλωσορίζω με μεγάλη χαρά την περσινή μου μαθήτρια στο ιστολόγιό μου. Όσα γράφεις επιβεβαιώνουν ότι υπάρχουν ακόμη νέα παιδιά που ανησυχούν για το κοινωνικό γίγνεσθαι και αντιδρούν σε όσα ενοχλούν την ψυχή μας, αλλά κυρίως σε ενέργειες όσων υποτιμούν τη σκέψη και τη λογική μας. Πολύς καλός ο παραλληλισμός με το "μηχανικό κουτάλι". Αναρωτιέμαι μέχρι πού μπορεί να φτάσει η ανευθυνότητα εκείνων που τρέφονται κι εκείνων που τους ταϊζουν με το κουτάλι.
    Βαλεντίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ευχαριστώ την εφημερίδα "Πολίτης" που δημοσίευσε το άρθρο αυτό αυτούσιο, την Κυριακή 11/07/2010.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Όλα τα σχόλια που αφορούν τα θέματα που αναρτώνται είναι ευπρόσδεκτα, εφόσον παραμένουν σε πλαίσιο σεβασμού και νομιμότητας. Ευπρόσδεκτες είναι όλες οι απόψεις, οι διαφωνίες, ο αντίλογος και η κριτική απέναντι στα γραφόμενα. Δεν επιτρέπονται σχόλια που περιέχουν στοιχεία λιβέλλου, ρατσιστικά, υβριστικά ή προσβλητικά για οποιονδήποτε και για οποιοδήποτε στοιχείο του οικοσυστήματος. Ο συγγραφέας αυτού του ιστολογίου διατηρεί το δικαίωμα να διαγράψει οποιοδήποτε σχόλιο δε σέβεται την πιο πάνω αρχή.

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget